Acum câţiva ani, când mă întreba cineva ce maşină second hand
cred că este cea mai fiabilă, primul răspuns la care mă gândeam era
Toyota Corolla, generaţia precedentă. În liceu, făcusem o pasiune
pentru Toyota Celica, iar Supra mi se părea un concurent de seamă
pentru Porshe 911. Toyota Land Cruiser îmi deschide întotdeauna
interesul în offroad, mai ales dacă vorbim de maşini preparate. Iar
precedentul Avensis mi s-a părut cea mai reuşită, din punct de
vedere calitativ, maşină de clasă medie, mult peste etalonul VW
Passat.
Ce mai încoace şi încolo, Toyota însemna până acum un
nume respectabil din foarte multe puncte de vedere. Şi
încă mai înseamnă pentru mine, chiar dacă scandalul de proporţii în
care se zbate acum concernul nipon ridică, fireşte, nişte semne de
întrebare.
Dar să vedem cam cu ce se confruntă zilele astea
japonezii.
Iimpactul mediatic înseamnă
o lovitură de imagine extremă.Care aminteşte de celebrul caz,
devenit subiect de roman de succes, al unei companii americane care
a pus în balanţă numărul potenţial de victime şi costurile pentru
îmbunătăţirea siguranţei unui model… cu rezultate dezastruoase
ulterior: retragerea modelului de pe piaţă şi despăgubiri de sute
de milioane de dolari familiilor victimelor. Plus oprobiul public
şi lovitura de imagine.
Dar, staţi aşa, că şi în cazul
Toyota avem parte de procese: avocaţii familiilor victimelor şi ai
multor dintre clienţii nemulţumiţi (valoarea de revânzare a
maşinilor lor a scăzut drastic în urma scandalului) cer în
total 3,6 miliarde de dolari despăgubiri. Pe fondul crizei
auto şi al situaţiei economice din Jaonia, suma asta este parcă
încă o gaură dată bărcii care ia apă.
Pe cei de la Toyota îi mai costă nişte miliarde
remedierea problemei la milioanele de maşini rechemate în
service pe plan mondial. La care se adaugă o anchetă
începută în USA, chiar asupra NHTSA, existând suspiciuni că se ştia
de ceva vreme de aceste probleme, dar nu s-a făcut nimic. Şi ştiţi
cum e în America: un scandal monstru de obicei înseamnă un faliment
monstru.
Deocamdată, Toyota a închis două
fabrici din America, principalul motiv fiind scăderea
masivă a vânzărilor, adică firma vrea să scape de stocurile
existente. Gurile rele, însă, susţin că japonezii au ajuns la
concluzia că lucrătorii şi inginerii din America sunt responsabili
de problemele de proiectare, deci acum sunt pedepsiţi vinovaţii.
Oare se lasă cu sepuku, ca în filme? Mă îndoiesc.
Dacă tot am ajuns la gurile rele, ar trebui să amintesc şi
faptul că japonezii ar fi victimele unei conspiraţii
americane, menite a distruge imaginea Toyota (şi nu numai)
pentru ca mărcile americane să se mai ridice. La ce proporţii a
luat scandalul şi cum este gestionat în mass media, nu ar fi
exclusă ipoteza asta –
vezi ce are de spus şi George Buhnici despre asta.
Ney York Times s-a legat până şi de
scuzele prezentate de preşedintele Akio Toyoda. Conform
unei analize a specialiştilor, prima înclinare a lui Toyoda a fost
doar la un unghi de 40 de grade, fiind vorba de scuze „doar de
ochii lumii”. A doua a fost la 60 de grade, eprimând suficient de
mult regret, dar fără acceptarea responsabilităţii scandalului. În
mod normal, ar fi trebuit să se încline la 75 de grade. Să rămâi cu
gura căscată, nu?
În Japonia, Ministerul Economiei a vrut să-i acorde lui Prius o
mare distincţie pentru eficienţa energetică şi caracterul ecologic.
Pe fondul scadalului, era normal ca această distincţie să
fie refuzată de consiliul director al Toyota. Lucru care,
deşi moral vorbind este de apreciat, nu a ajutat nicicum rechemarea
în service a peste 100.000 de modele Prius. Probabil japonezii ar
fi refuzat, într-un acces de modestie impusă de situaţie, chiar şi
premiul „Maşina Anului”.
Totuşi, modeşti sau nu, japonezii au mai
făcut o gafă monumentală, de această dată din domeniul
advertisingului: în plin scandal, a apărut o reclamă cu
Toyota Corolla înconjurată de… zombi. Prilej pentru
mulţi să apeleze la umorul negru – or fi chiar victimele
accidentelor care au declanşat acest scandal! „Echipată pentru un
atac zombi sau doar pentru viaţă”. Deci ori neatenţia şefilor, ori
un umor negru exacerbat.
Una peste alta, Toyota are de pierdut mai mult decât se
crede la prima vedere. Şi ghiciţi cine are de câştigat de
pe urma scandalului Toyota? Volkswagen, ale cărui şanse de
a deveni numărul unu mondial sunt acum clare. Iar germanii
ar mai putea câştiga ceva: experienţa celui care este pe primul loc
şi care trebuie să fie atent la toate detaliile pentru a nu cădea
rău.
Aş încerca un pariu: va da sau nu faliment Toyota în
urma acestui scandal? Eu aş paria pe viitorul companiei în domeniul
auto. Deşi nu sunt bun la jocuri de noroc.